UE: O decizie aproape incredibila | publicatii - Politica La Est
pe1.jpg

UE: O decizie aproape incredibila

UE: O DECIZIE APROAPE INCREDIBILA
 
                                                                                                Mihail E. Ionescu
 
Stim cat de  aspra si generatoare de temeri - de la desfiintarea UE la fracturarea acesteia intr-un Nord, bogat si arogant, si un Sud, sarac si mandru,  suplicant de fonduri financiare pentru a se pune pe picioare dupa pandemia COVID19 - a fost disputa in ultimele saptamani in organizatia europeana. Sudul a cerut un  lucru cu care Germania si Olanda ( nemeritat de acida fata de suplicanti )  nu au fost deloc de accord: anume ca reconstructia post-pandemie sa fie facuta cu o inovatie de ultima ora  ( corona-bondul) , care de fapt relua mai vechea cerere a mutualizarii datoriilor la nivelul UE.
 
Ca si in precedent  criza din 2007-8 – dar de alta natura decat actual  si cu o alta anvergura ( mai mica si sectoriala, financiara in principal  ) - cand Germania a respins aceasta solicitare si a practicat o austerirtate de grea amintire pe continent si intregul sistem , careia i-a pus capat un bancher Italian Mario  Draghii de adanca expertiza  prin promovarea curajoasa a Quantitative Easing ( recenta decizie a Curtii Constituionale a Germaniei incearca , in zadar , credem noi, sa recunoasca si sa dreaga aceasta greseala atunci acceptata politic de dragul unitatii organizatiei ) - lucrurile pareau sa urmeze acelasi calapod comportamental. Adica, precum atunci, cand cazul Greciei a socat lumea,  Germania sa se impotriveasca,  sprijinita de Olanda si poate vreun stat Nordic, iar Sudul sa inventeze o alta cale de supravietuire ca altadata Draghi. Numai ca acum curentele eurosceptice si populist/ nationaliste aparute in opinia publica si politica din UE dupa criza de acum mai bine de un deceniu puteau sa evolueze extrem de primejdios . Atat in  ce priveste exisenta UE , mai ales ca dupa 2007-8 UK s-a retras prin referendum sub lozina  ‘ sa ne restituim controlul’ ( preluat de Bruxelles- se spunea clar- dar de Germania -cu voce mai putin auzita-, iar calea  britanica, intortocheata si lunga si inca neterminata , ramane deschisa si eventualul ‘exit’  al  altora sa  nu poate da vina pe curentele noi /vechi  populiste hranite prin decizii gresite cum ar fi- acum- rejectarea  de plano ( egista si chiar mustratoare pana la jignire din partea ‘ contabililor’ – am  numit ministri de Finante din  cine stie ce stat minuscul/mijlociu- curand uitati de istorie )  a solicitarii  justificate a Sudului.
 
Se pare ca asemenea judecati au fost facute la Berlin. Astfel ca , la 18 mai 2020,  fost anuntat un acord Merkel - Macron care este cu totul altceva decat precedentele incercari de a se masura cu reconstructia post- COVID ( deesi numerate in sute de miliarde de eurfo , dar ingreunate pana la sufocare ca si precedentele din 2007-8 de conditii impovaratoare pentru beneficiary destinati parca unei austeritati fara sfarsit sis pre beneficiul creditorilor ) . Euractiv  a consemnat  la data de 18 mai :  “German Chancellor Angela Merkel and French President Emmanuel Macron announced their joint proposal for a €500 billion European recovery programme following a virtual conference on Monday (18 May). The initiative seeks to bring Europe out of the crisis ‘united and in solidarity’ , and prepare the EU for future challenges.   [1]
 
Ceea ce este  semnificativ este limbajul in care a fost invelita noua decizie franco-germana, bininteles urmand a fi transformata in decizie. Cancelarul  Merkel a aratat ca fondul creat este destinat sa sprijine  “to the sectors and regions most severely affected,”, iar acest sprijin va fi acordat   ca granturi, dar si  ca imprumuturi ., tintind  sa  “enhance the resilience, convergence, and competitiveness of the European economies,”. Merkel nu s-a oprit in a desemna propunerea   ca “ an exceptional path,” ceea ce este cu adevarat, iar presedinta Comisiei Europene,  Ursula von der Leyen,  a comentat: “This goes in the direction of the proposal on which the Commission is working.”[2] Sa speram ca asa va fi, dar  sa semnalam ca vor trebui cautate ratiunile pentru care Germania a revenit subit la sentimente mai bune fata de Sud ( ceea ce vom face intr-un  alt articol )
 

 
Initiativa Frantei si Germaniei - din nou trebuie subliniate aici viziunea presedintelui Emmanuel  Macron si intelepciunea politica a cancelarului Merkel, pentru ca amandoi au gasit o iesire aproape incredibila din actuala criza care opunea Sudul Nordului UE- a fost bineinteles primita diferit pe continent.

Mai intai entuziast in Sud. Aici  un europarlamentar Italian, Sandro Gozi, ales in Franta pe listele partidului lui Macron ,  intr-un interviu a declarat ca propunerea binomului franco-german  este rezultatul unui  “ punct de cotitura”  atins de presedintele Frantei in aprilie acest an. Atunci, a spus Gozi , “For the first time in a long time, a French president did not accept a minimalist compromise offered by Germany,”. Mai mult , Macron “aggregated a group of countries with Italy, Spain, Portugal, working to include Ireland, Luxembourg, Belgium, avoiding a blockade of the South against the North, which is not in anyone’s interest. An agreement in principle was reached on the Recovery Fund and Recovery Bonds, taking Germany to positions that were unthinkable until some time ago[3]. Bizuita pe granturi in loc de imp[rumuturi , propunerea are desigur conditionalitati , dar este evaluata ca un “ inceput bun” , asadar asteptandu-se majorarea sumei in discutie. 
 

  Reuniunea online Macron - Merkel, 18 mai 2020
             
In Elvetia, un strateg de talia lui Francois Heisbourg , asociaza propunerea vestitului plan Marshall care a generat in Europa Occidentala din 1947 o solida crestere economica , durabila trei decenii. El raspunde si unui sceptic al comparatiei utilizate: 

“François Heisbourg
@FHeisbourg
 
J'ai comparé le montant du plan Marshall (~ $170 mds d'aujourd'hui) et l'ai comparé au montant du plan Macron Merkel. Le rapport est bien de un à trois. C'est tout. Vous vous livrez à un exercice différent.
Quote Tweet
Brisavoine @brisavoine
Replying to @FHeisbourg
Sauf que ce n'est pas 3 fois le plan Marshall. Le plan Marshall c'était 13 mrds de dollars, soit 45% du PIB français de 1949. 45% du PIB fçais 2019 ça serait env. 1085 mrds d'euro, soit plus du double du plan Merkel/Macron. Donc le plan Merkel/Macron c'est 1/2 du plan Marshall.
9:07 PM · May 20, 2020” [4]
              Din Portugalia, un fostul ministru de Finante arata ca planul este deschis criticilor, dar adversarii lui nu pot invoca faptul ca propune ‘ miluirea’ statelor in dificultate , ci este doar o acumulare de datorie comuna a UE, deci a tuturor tarilor membre:

Bruno Maçães
@MacaesBruno
I don’t see enough people making the point that the new recovery plan creates joint EU debt but not joint national debt
7:46 PM · May 19, 2020
@MacaesBruno
And the former already exists, of course
@MacaesBruno
Germany, say, does not guarantee EU debt. Only the EU budget does. And Germany has no legal obligation to make any transfers to the EU budget beyond its current commitments.
 Does the plan create a system of transfers? No, not at all. It expands transfers already in existence: very limited transfers whose logic is not the transfer of wealth but the development of general single market infrastructure
@MacaesBruno
 So without debt mutualization and without transfers, what are the critics arguing against exactly?” [5]
 
Un expert german pune initiativa din 18 mai pe seama faptului ca M erkel a socotit momentul propice sa afirma intaietatea Germaniei in UE , in fata veleitatilor Frantei. Ma rog, dar de ce printr-o initiative comuna, mai ales ca ambitiosul Macron déjà este instalat in  fotoliul de conducere al organizateiei dupa alegerile din mai 2019 si astgepta un gest de raspujns de la Berlin la initiativele sale numeroase de intarire a  organizatiei europene:
Ulrich Speck
@ulrichspeck
What Merkel has restored with the joint German-French proposal is her ability to strike deals in the EU. Prerequisite is to seize the middle ground, between the more radical positions. Moving into that space is what she just did. Classical German positioning in the EU.
8:36 AM · May 20, 2020
@ulrichspeck
Replying to
@ulrichspeck
Merkel has realized, in other words, that the center has shifted, and with this move she has decided to put herself on the top of the curve. The second act now is to strike deals with northern and eastern neighbors.
@ulrichspeck
By taking action, Merkel has confirmed that Germany is the leader of the EU, not — pardon — France. Not because Germany is better but because it has a unique deal-making capacity in Europe: due to its size, location, economic success and its general strong pro-EU consensus.
@ulrichspeck
To clarify: Leader as far as keeping the EU together is concerned. France has the capacity to lead on many issues, in the sense of going boldly ahead and proposing something. But to strike the ultimate deal—to bring the EU on board—, it needs consensus with Germany.” [6]
 
Daca U. Speck este preocupat de conducerea UE , si de pasii urmatori in directia implementarii propunerii Macron-Merkel, mai ales de atingerea consensului cu tarile din Nord , alt expert german este mai directa in evaluarea pozitiva  a propunerii Macron- Merkel, spre deosebire de precedentul specialist german  :

Helene von Bismarck
@HeleneBismarck
 
OK, here is a (rough) translation of the entire statement. Thread. 'It is natural, when this is the greatest challenge that the EU have had to face in their history, that the way out of the crisis is not easy, and that there are very different forces at play.‘ 1/
/…/
@HeleneBismarck
'And of course there are forces who do not want a strong European Union. They live outside the union and we experience every day that we are being played against each other, digitally and on Social Media.‘ 2/
11:10 AM · May 20, 2020
@HeleneBismarck
'&of course there are also people inside the EU who say that they don‘t want a stronger Europe, that they see the future in the Nation State. This is why times of crisis are also times of battle, of standing up for an idea. And France and Germany are standing up for the European idea.‘
@HeleneBismarck
'It is important to make one‘s position clear, to accept that there will be criticism, and that one has to be ready for dispute. But if we don‘t make a brave proposal, we just let things happen.' 4/
@HeleneBismarck
'In a democracy, there is freedom to protest, there are conspiracy theories, there are far-right and far-left extremist positions, there is hate between peoples, between groups, there is antisemitism. We have to deal with this every day.' 5/
@HeleneBismarck
'And the two of us (Macron &Merkel) are convinced, the answer is that Europe must act together. The nation state on its own has no future. Germany will only prosper if Europe prospers. So much is clear. And this goes for peace & freedom, as it goes for the economy&prosperity.' 6[7]


Barcelona: coada la ‘supa’ oferita de municipalitate in timpul pandemiei
 
Important este si cum se evalueaza  dincolo de Atlantic   intiativa Macron- Merkel . La o zi dupa istoirca propunere elaborate in cursul unei intalniri on-line de cei doi lideri europeni, Steven Erlanger, un  apreciat  editorialist la New York Times a poublicat articolul intitulat: One Crisis Too Many: How the Coronavirus Pushed Germany to Shift Course. Erlanger asociaza propunerea unui effort comun franco-german de salvare a UE  si deopotriva abandonarea de catre cancelarul Merkel a unui tabu in politica si practica germana (  nu erau admise transferul de fonduri catre statele in dificultate   si imprumutul colectiv de catre UE )  . Iata cateva extrase din acest substantial articol de analiza:”/…/ It will not be popular in Germany, and it may help populist opponents on the political extremes. But Ms. Merkel, in the twilight of her long political career, has put the interests of the 27-nation union — which embeds Germany into Europe as much as NATO does — before her domestic concerns./…/ The proposal /../was an attempt to overcome the deepening divisions within the European Union — between the frugal north and the devastated south, between Brussels and Central European authoritarian governments — over how to respond.It also reflected the fact that, with Britain gone, Germany and France — two very different countries that represent Europe’s largest and most powerful economies — now have more room to assert themselves, if they can only find common ground. When they agree, they normally carry the rest of the member states along with them./…/ There will inevitably be further, angry horse-trading before any proposal is finally agreed upon unanimously by member states, but knowledgeable European diplomats believe the final result is now more likely to emphasize grants instead of loans, with any new European debt to be paid off in common sometime after 2027./…/ ‘They have come together because in their very different ways,’ Ms. Tocci said, both Mr. Macron and Ms. Merkel are ‘modern, rational leaders who have understood how important and damaging this whole thing is’.Damaging not just for the European Union but for their own countries, which depend on the rest of Europe for trade. With Spain and Italy Europe’s next largest economies, even the richer north cannot survive without the labor and consumers of the south./…/ The whole process will most likely finish only under the German presidency of the bloc, which begins on July 1.Already, Chancellor Sebastian Kurz of Austria has raised objections to the idea of grants rather than loans, saying that he has been in contact with the leaders of Sweden, the Netherlands and Denmark. ‘Our position remains unchanged,’ he said.Mr. Kurz said, ‘ We are ready to help most affected countries with loans.’ But he said the new seven-year E.U. budget should not be significantly higher than it is now.[8]
Un cititor al articolului de analiza a semnat de Erlanger a comentat: “  Well. This is the biggest news of the entire Coronavirus pandemic. With the bumbling, superstate, authoritarian responses of China and the United States, and with both of these tired,old sick men having a veto on the UN security council, leadership falls to the EU. Forget what Merkel said about this being a ‘one-off’. Germany just did for Europe what Alexander Hamilton did for the United States: consolidate the debt of member states to create a more unified union. Welcome to the United States of Europe.” [9]
 
Erlangen are dreptate in analiza sa. Incepe sa se formeze un front al rezistentei in sanul UE din partea statelor nemultumite de propunerea Macrton- Merkel. Déjà Austria, Olanda, Danemarca si  Suedia pregatesc o contra- propunere pentru a evita mutualizarea datoriei nationale in cadrul UE . Aceasta contrapropunere insista ca sumele acordate  statelor in dificultate sa fie sub forma de imprumuturi insotite de conditionalitati, asadar  in nota stiuta de referire  la ‘reforma’ si ‘austeritate’  abia depasita de acest istoric accord intre Germania si Franta .[10] Iar o conectare la acest bloc de rezistenta se infiripa si la Praga .
 
Propunerea Macron - Merkel a surpat indiscutabil un zid care parea de neterecut. Vor fi desigur opuneri, unii vor fi nemultumiti- asa- numitele state ‘ frugale’- , dar drumul este déjà deschis. Poate ca nu asa cum crede entuziastul cititor al NYT in comentariul sau- catre Statele Unite ale Europei- , dar o schisma intre Nord si Sud in UE , care parea déjà inveitabila in ultimele saptamani, este déjà depasita .
 
 
21 mai 2020
 
 
[1] https://www.euractiv.com/section/economy-jobs/news/merkel-and-macron-roll-out-e500-billion-covid-19-recovery-initiative/-“Cancelarul german Angela Merkel și președintele francez Emmanuel Macron și-au anunțat propunerea comună pentru un program european de recuperare de 500 de miliarde de euro, în urma unei conferințe virtuale, luni (18 mai). Inițiativa urmărește să scoată Europa din criză ‘unită și solidară’ și să pregătească UE pentru provocările viitoare
 
[2] Ibidem
[3] https://www.euractiv.com/section/economy-jobs/news/mep-macron-led-germany-to-decisions-previously-unthinkable/-“ Pentru prima dată în mult timp, un președinte francez nu a acceptat un compromis minimalist oferit de Germania “ ;  „a agregat un grup de țări cu Italia, Spania, Portugalia, care lucrează pentru a include Irlanda, Luxemburg, Belgia, evitând o blocare a Sudului față de Nord, ceea ce nu este în interesul nimănui. În principiu s-a ajuns la un acord cu privire la Fondul de recuperare și obligațiunile de recuperare, ducând Germania în poziții care erau de neconceput până acum ceva timp ”.
 
[4] https://twitter.com/FHeisbourg/status/1263169602500075520-“ Am luat suma planului Marshall (~ 170 miliarde USD in banii de  astăzi) și am comparat-o cu suma planului Macron Merkel. Raportul este de la unu la trei. Asta e tot. Faceți un exercițiu diferit.
Răspuns la @FHeisbourg
“ Cu excepția faptului că nu este de 3 ori planul Marshall. Planul Marshall era de 13 miliarde de dolari, sau 45% din PIB-ul francez în 1949. 45% din PIB în 2019 ar fi de cca. 1085 miliarde de euro, mai mult decât dublul planului Merkel / Macron. Deci, planul Merkel / Macron este 1/2 din planul Marshall.”
 
[5] https://twitter.com/MacaesBruno/status/1262786767532539905-“Nu văd sufficient de multi  care să spuna  că noul plan de recuperare creează datorii comune ale UE, dar nu  si datorii naționale comune19:46 • 19 mai 2020/../ Și primul lucru  există deja, desigur/…/Să spunem că Germania nu garantează datoria UE. Doar bugetul UE face acest lucru. Și Germania nu are obligația legală de a efectua transferuri către bugetul UE dincolo de angajamentele sale actuale.Planul creează un sistem de transferuri? Nu, deloc. El extinde transferurile deja existente: transferuri foarte limitate a căror logică nu este transferul de avere, ci dezvoltarea infrastructurii generale a pieței unice/…/Deci, fără mutarea datoriilor și fără transferuri, împotriva cui exact sa argumenteze  criticii? ”
 
[6] https://twitter.com/ulrichspeck/status/1262980486659440640-“Ceea ce Merkel a restabilit cu propunerea comună germano-franceză este capacitatea ei de a încheia acorduri în UE. Condiția necesară este să ocupi terenul din mijloc, între pozițiile mai radicale. Mutarea în acel spațiu este ceea ce tocmai a făcut. Poziționare clasică germană în UE. 8:36 • 20 mai 2020/…/Merkel și-a dat seama, cu alte cuvinte, că centrul s-a schimbat și, cu această mișcare, a decis să se pună pe vârful curbei. Al doilea act acum este acela de a încheia acorduri cu vecinii din nord și est./…/Acționând, Merkel a confirmat că Germania este liderul UE, nu – iertare! - Franța. Nu pentru că Germania este mai bună, ci pentru că are o capacitate de tranzacționare unică în Europa: datorită dimensiunii sale, a locației, a succesului economic și a consensului  general pro-UE./…/
Pentru a clarifica: lider în ceea ce privește menținerea UE împreună. Franța are capacitatea de a conduce mai multe probleme, în sensul de a merge cu îndrăzneală înainte și de a propune ceva. Dar pentru a ajunge la acordul final - pentru a aduce UE la bord -, este nevoie de consens cu Germania
 
[7] https://twitter.com/HeleneBismarck/status/1263019248164749312- “OK, aici este o traducere (grosolană) a întregii declarații. Fir. ‘Este firesc, atunci când aceasta este cea mai mare provocare  careia UE a trebuit să facă față în istorie, că ieșirea din criză nu este ușoară și că există forțe foarte diferite în joc.” 1 // ... /„Și, desigur, există forțe care nu doresc o Uniune Europeană puternică. Ele se află în afara uniunii și experimentăm în fiecare zi că suntem jucați unul împotriva celuilalt, digital și pe social media. ”2 /11:10 • 20 mai 2020/…/„Și, desigur, există și persoane din interiorul UE care spun că nu vor o Europă mai puternică, că văd viitorul în statul națiune. Acesta este motivul pentru care perioadele de criză sunt și perioade de luptă, de ridicare pentru o idee. Și Franța și Germania susțin ideea europeană. "/…/„Este important să clarificăm  o poziție , să acceptăm că vor exista critici și că trebuie să fim pregătiti pentru dispute. Dar dacă nu facem o propunere curajoasă, lăsăm lucrurile la  întâmplare. ” 4 //…/„Într-o democrație, există libertatea de a protesta, există teorii ale conspirației, există poziții radicale de extremă dreapta și de extremă stânga, există ură între popoare, între grupuri, există antisemitism. Trebuie să ne ocupăm de asta în fiecare zi. 5 /…/„Și noi doi (Macron și Merkel) suntem convinși, răspunsul este că Europa trebuie să acționeze împreună. Statul națiune nu are viitor. Germania va prospera numai dacă Europa prosperă. Aceasta  este clar. Și acest lucru este valabil pentru pace și libertate, deopotriva pentru economie și prosperitate.
 
[8] https://www.nytimes.com/2020/05/19/world/europe/coronavirus-germany-merkel-france.html?referringSource=articleShare- “ Nu va fi populara/ propunerea-n.n./ în Germania și poate ajuta adversarii populiști de la extremele politice. Dar doamna Merkel, în amurgul lungii sale cariere politice, a pus interesele uniunii celor 27 de națiuni - care leagă Germania în Europa la fel de mult ca  NATO - înaintea preocupărilor sale interne ./…/ Propunerea /../ a fost o încercare de a depăși diviziunile mari  din interiorul Uniunii Europene - dintre nordul frugal și sudul devastat, între Bruxelles și guvernele autoritare din Europa Centrală - cu privire la modul de a reacționa.Reflecta si si faptul ca , o data Marea Britanie plecata, Germania si Franta , două țări foarte diferite care reprezintă cele mai mari și mai puternice economii ale Europei - au acum mai mult loc să se afirme,  numai dacă  pot găsi  un teren comun. Atunci când sunt de acord, ele conduc  în mod normal restul statelor membre împreună cu ei ./…/ Va fi inevitabil în continuare negocieri aspre înainte ca orice propunere să fie definitiv aprobată în unanimitate de statele membre, dar diplomați europeni cunoscuți cred că rezultatul final acum este mai probabil să sublinieze subvențiile în loc de împrumuturi, iar orice nouă datorie europeană va fi plătită în comun cândva după 2027./…/ ‘S-au reunit pentru că în modurile lor foarte diferite’, a spus doamna Tocci, dl. Macron și doamna Merkel sunt ‘lideri moderni și raționali, care au înțeles cât de importantă și de dăunătoare este toată această problemă’. Nu doar pentru Uniunea Europeană, ci și pentru propriile țări, care depind de restul Europei pentru comerț. Cu Spania și Italia, urmatoarele cele mai mari economii ale Europei, nici cel mai bogat nord nu poate supraviețui fără forța de muncă și consumatorii din sud ./…/ Întregul proces se va finaliza doar sub președinția germană a blocului, care începe pe 1 iulie.  Cancelarul Sebastian Kurz din Austria a ridicat obiecții la ideea de subvenții și nu la împrumuturi, spunând că a luat legătura cu liderii din Suedia, Olanda și Danemarca. ‘Poziția noastră rămâne neschimbată’, a spus el. Kurz a spus: ‘Suntem gata să ajutăm majoritatea țărilor afectate cu împrumuturi’, dar a spus că in  noul E.U. de șapte ani. bugetul nu ar trebui să fie semnificativ mai mare decât acum. ”
 
 
[9] Ibid.-Ei bine. Aceasta este cea mai mare veste a perioadei  pandemiei Coronavirus. Având în vedere reacțiile natangi , de suprastat  și autoritare ale Chinei și Statelor Unite ale Americii, și cu acești oameni bolnavi obosiți și bătrâni care au drept de  veto in  Consiliului de Securitate al ONU, conducerea a revenit  UE. Uită ce a spus Merkel despre faptul că este  ‘exclus’. Germania tocmai  a făcut pentru Europa ceea ce a făcut Alexander Hamilton pentru Statele Unite: consolidarea datoriei statelor membre pentru a crea o uniune mai stransa . Bine ați venit în Statele Unite ale Europei.

Comentarii

Nu exista niciun comentariu

Postarea comentariilor dupa trei luni a fost dezactivata.